لاستیک خودرو چیزی فراتر از یک حلقهٔ سیاه ساده است. در واقع، تایر از چندین لایهٔ مهندسیشده تشکیل شده که هر کدام وظیفهٔ خاصی دارند. این لایهها در کنار هم باعث تحمل وزن خودرو، جذب ضربات جاده، ایجاد چسبندگی و هدایتپذیری و در نهایت افزایش ایمنی میشوند.
شناخت این لایهها به رانندگان کمک میکند تا هنگام انتخاب یک لاستیک استاندارد و خرید از برندها و نمایندگیهای معتبر مانند معین تایر، بهتر تصمیم بگیرند.
نام لایه | موقعیت در لاستیک | جنس / متریال | وظیفهٔ اصلی |
---|---|---|---|
آج (Tread) | سطح خارجی که با جاده در تماس است | ترکیبهای لاستیکی طبیعی و مصنوعی | ایجاد اصطکاک و چسبندگی به جاده، مقاومت در برابر سایش و لغزش |
کمربند (Belt) | زیر لایهٔ آج | تسمههای فولادی یا الیاف آرامید | افزایش استحکام، پایداری در سرعت بالا، کاهش خطر پنچری |
بدنه یا کارکاس (Carcass) | لایهٔ اصلی داخلی | الیاف نایلون یا پلیاستر (پلیمرهای نساجی) | تحمل وزن خودرو، جذب ضربات، شکلپذیری تایر |
لایهٔ درونی (Inner Liner) | داخل تایر، چسبیده به کارکاس | لاستیک بوتیل (غیرقابل نفوذ هوا) | جلوگیری از خروج هوا و حفظ فشار مناسب |
دیوارهٔ جانبی (Sidewall) | قسمت جانبی تایر | لاستیک تقویتشدهٔ انعطافپذیر | محافظت از کارکاس، مقاومت در برابر ضربات جانبی، نمایش مشخصات لاستیک |
نکته: کیفیت هر یک از این لایهها نقش مستقیم در طول عمر لاستیک، میزان صدا، مصرف سوخت و ایمنی خودرو دارد. به همین دلیل خرید از مرکز معتبر معین تایر تضمینی برای کیفیت، اصالت و استاندارد بودن تایر شما خواهد بود.